Az oldal első bejegyzéseként úgy gondolom, hogy nem is kezdhetnénk jobb témával, mint a Maslow-piramis bemutatásával, illetve annak egy új aspektusba helyezésével.

Bizonyára már gondolkodtál azon, hogy mi motiválhatja a célközönségedet. Mi az, aminek a megfogalmazódásával elindul benne az érdeklődés a terméked, szolgáltatásod iránt? Mi az a pont, amikor eldönti, hogy szüksége van rá? És miért is hagynád, hogy organikusan jusson el idáig, ha végig is kísérheted ezen a folyamaton?

Vágjunk is bele! 😉

Maslow-piramis

Az Abraham Maslow nevéhez fűződő “Maslow-piramis” egy széles körben elterjedt elmélet a motivációkutatással kapcsolatban, ami már 70 éve szolgáltatja a táptalajt a legkülönbözőbb tudományágak számára (pszichológia, oktatás, gazdaságtudományok).

Az elmélet lényege, hogy az emberi lélek szükségleteit osztjuk fel 7 fő (eredetileg 5) szintre, amelyek egytől-egyig szerepet játszanak döntéseink meghozatalában és hierarchikus rendszerben épülnek egymásra.

Az eredeti, 5 szintből álló piramis a következő szintekből állt:
1. Fiziológiai szükségletek, 2. Biztonsági szükségletek, 3. Szociális szükségletek, 4. Elismerés iránti szükségletek, 5. Önmegvalósítás szükséglete.

A bejegyzésben az 1970-ben frissült, 7 szintből álló Maslow-piramist mutatom be, hiszen annak értelmezése marketing szempontból jelentősebb lehet a termékünket, szolgáltatásunkat illetően.

Maslow-piramis szintjei

  1. Fiziológiai szükségletek – A létfenntartáshoz szükséges igények tartoznak ide, mint például: oxigén, víz, étel, alvás.
  2. Biztonsági szükségletek – Alapvető biztonsági szükségleteink csoportja, amelybe bele tartozik, hogy van tető a fejünk felett, vannak alapvető tulajdonaink, egészségesek és pénzügyileg stabilak vagyunk.
  3. Szeretet iránti szükségletek – Ide tartoznak azok az intim, bensőséges kapcsolatok, amelyre társas lényként szükségünk van: család, barátok, párkapcsolat.
  4. Elismerés iránti szükségletek – Közvetlen és közvetett környezetünk felőli elvárásaink csoportja, amelyek birtokában saját önértékelésünket tudjuk befolyásolni. Ilyen például: megbecsülés, mások és magunk tisztelete, önbizalom.
  5. Kognitív szükségletek – Ide tartoznak azok az igényeink, amelyek az emberi létforma értelmi szükségleteit hivatottak kielégíteni. Megismerni valaminek a működését, megérteni és megtanulni új dolgokat.
  6. Esztétikai szükségletek – Absztrakt szükségleteink gyűjtőhalmaza, amelynek legjellemzőbb szereplői a szépség, rendezettség és szimmetria iránti igények.
  7. Önmegvalósítás szükséglete – A piramis csúcsa pedig az emberi létforma legmagasabb szintű igényeit jelzi, amelyet csupán kevesek képesek megfogalmazni, hiszen ezen a szinten már ismernünk kell a tudatos énünket. Lényegében itt foglalnak helyet az “ego”-n túlmutató valódi igényeink, amelyeknek eleget téve kerülhetünk közelebb önmagunkhoz.
maslow-piramis-szintjei

Fontos tisztában lenni azzal is, hogy a Maslow-piramis szintjei egymásra épülnek.

Azaz, amíg éhesek, szomjasak vagyunk, esetleg nem alusszuk ki magunkat (1.), addig hiába próbálunk tetőt keríteni a fejünk fölé (2.), nem fog menni.

Ha pedig még nem érezzük magunkat biztonságban (2.), addig nem tudunk családalapításban gondolkodni (3.).

Ugyanez a helyzet, ha nincsenek rendben mondjuk a szeretet iránti szükségleteink (3.), addig hiába rendelkezünk az elismerés iránti szükségletekkel (4.), hiányállapot fog eluralkodni rajtunk, ami kompenzáláshoz vezethet és így tovább…

Fontos megemlíteni azt is, hogy a Maslow-piramis 7 szintje 2 fő kategóriára bontható:

  1. “D” (deficit), azaz hiányszükségletek (1-4.) – Ezek a szükségletek azok, amelyek nélkül NEM TUDUNK élni – vagy ha mégis, akkor csak nagy kompromisszumok árán.
  2. “B” (being), azaz növekedés iránti szükségletek (5-7.) – Ezek pedig azok, amelyek nélkül LEHET élni – de “minek”? 🙂

A szükségletpiramis működési elvét és szintjeit megismerve, helyezzük is át az elméletet a gyakorlatba.

A szükségletpiramis elmélete a fogyasztói társadalomban

Tény: Fogyasztói társadalomban élünk.

A modern ember úgy van berendezkedve, hogy egyre több anyagi javat birtokoljon, használjon. Sajnos, vagy nem sajnos, a társadalmi helyzetünket is befolyásolja ezeknek a javaknak a mennyisége és minősége. Ez van.

Természetesen, nem mindent lehet megvásárolni a szükségletpiramis egyes szintjeiről, azonban egy részét igen, amelyekből az ember hajlamos többet is felhalmozni, pláne abban az esetben, ha az alacsonyabb szintekről (főleg a nem megvásárolható szintekről) hiányzik egy-egy elem.

Példa:
Pál 34 éves, vállalkozó. Az élete a környezete szerint rendben van, azonban úgy érzi, hogy nem teljes az élete.

Vállalkozói mivoltából fakadóan tudja, hogy minél többet és hatékonyabban dolgozik, annál több elismerésre (4.) és pénzre (2.) tesz szert (amiből akár alapvető javakat is vásárolhat 1.), ráadásul még hasznosnak is érezheti magát (5.). A folyamat “non plus ultra”-ja, ha még élvezi és szereti is azt, amit csinál (6. és 7.).

A hiba az egyenletben az, hogy túlhajszolja magát és háttérbe szorítja az emberi kapcsolatokat (3.). A családi, baráti vagy egy esetleges párkapcsolat hiányából fakadó probléma nem lett feloldva, azonban kevesebb idő lett annak kezelésére.

Mire mindezt felismeri Pál, addigra nagy valószínűséggel szert tesz egy fix magas vérnyomásra, stresszből fakadó kezdődő betegségekre és jó pár plusz kilogrammra, ami pedig negatív kihatással van az egészségére (2.), párkapcsolati próbálkozásaira (3.) és még az önértékelésére is (4.).

Fontos, hogy a fenti példa csupán a képzelet szüleménye. A túlkompenzálás módját, mértékét a különböző szülői és egyéb módon tanult minták is befolyásolhatják. De gondolj csak bele, hány ember jutott imént az eszedbe?

Amennyiben a Maslow-piramist vesszük elő egy-egy személy vagy helyzet elemzéséhez, akkor rögtön megnyílik előttünk a “bigger picture”.

Megismerjük motivációit, hiányállapotait és ezek ismeretében külső szemlélőként javasolhatunk számára megoldást. Ez pedig kiváltképpen fontos abban az esetben, ha Pálnak el szeretnénk adni termékünket vagy szolgáltatásunkat.

Maradjunk is Pál példájánál, hiszen már tudjuk, hogy fontos számára a munka, az abból származó sikerek és tudatában van annak is, hogy hiányzik valami az életéből, amit csak akkor tud pótolni, ha időt szakít rá. Pált ezzel, azaz az idővel fogjuk tudni megfogni.

Most pedig jöjjön a lényeg, illesszük be a fentieket a termékünk, szolgáltatásunk marketingstratégiájába!

Így használd ki a Maslow-piramis erejét

Tegyük fel, hogy egy olyan alkalmazást értékesítünk, amely megkönnyíti a vállalkozók életét. Legyen ez egy feladatkezelő alkalmazás, ahova bárki összeírhatja heti feladatait, amelyeket priorizálhat, napokhoz rendelhet és így tovább. Legyen az app neve NapPali. 🙂

Csavarjunk egyet Pál helyzetén és ne az ő, hanem a NapPali alkalmazás szempontjából vizsgáljuk meg újra a Maslow-piramist!

A feladat tehát a következő: Határozzuk meg a piramis egyes szintjeinek aspektusából azt, hogy Pál szükségleteire milyen megoldást nyújt a NapPali alkalmazás.

  1. Fiziológiai szükségletekAlvás

    A NapPali alkalmazás használatával kiegyensúlyozottabbá válhat Pál élete. Jobban fogja tudni rendszerezni a dolgokat, többet és nyugodtabban aludhat, így még hatékonyabbá, kiegyensúlyozottabbá válhatnak a mindennapjai.
  2. Biztonsági szükségletekEgészség, anyagi biztonság

    A NapPali alkalmazás használatával Pál élete nyugodtabbá válhat. Nem kell többé kávéval túlpörgetni magát, hiszen a nap végére pontosan tudni fogja, hogy elvégezte-e az aznapi teendőit és tudja, hogy mi vár rá holnap. Így nem kell váratlan erőfeszítéseket tennie, nyugodtan fel tud készülni az egyes feladatok elvégzésére, ami egészségi állapotára is hatással van.

    A NapPali alkalmazás Pál pénztárcájára is pozitív hatással lesz, mert saját erőforrásait jobban, hatékonyabban fogja tudni menedzselni, így fókuszba helyezheti azokat a dolgokat, amelyek a legtöbb értéket teremtenek számára.
  3. Szeretet iránti szükségletekBarátok, család, párkapcsolat

    A NapPali alkalmazás Pál számára időt takarít meg, amelyet felhasználhat baráti, családi és szerelmi élete javítására is. Pál számára ez nagyon fontos, hiszen eddig nem volt ideje minderre és végre az életébe illeszthető megoldással találkozik, amely kihat a magánéletére is.

    (Itt el tudnék képzelni egy Tinder hirdetést az alkalmazásról, ami Pálnak szól. “Annyira elfoglalt vagy, hogy nincs időd randizni? Tervezz rá időt a NapPali alkalmazással, hogy beleférjen az életedbe!” )
  4. Elismerés iránti szükségletek – Elismerés

    A NapPali alkalmazás Pál magánélete mellett szakmai életére is kihat. Hatékonyabbá, rendszerezettebbé válhat, amivel szakmai sikereit, elismeréseit még tovább gyarapíthatja.

    Az első 4 szükséglet, mint már tudjuk hiányszükséglet!

    Az itt meghatározott gondolatok azok, amelyet használni kell az előnykommunikáció során. Landoló oldal elején, hirdetés szövegekben, bannereken alkalmaznám őket, hogy megragadjam vele a célközönség figyelmét és cselekvésre késztessem őket.
  5. Kognitív szükségletek – Megismerni-, megtanulni- és megérteni valamit

    A NapPali alkalmazással Pál egy már létező metódus szerint kezdi el rendszerezni a tennivalóit és az életét. Megismerve a háttérben álló elméletet és megtanulva az alkalmazás használatát a saját bőrén tapasztalja meg, hogy “így is lehet élni”.
  6. Esztétikai szükségletek – Rendezettség

    A NapPali alkalmazásban Pál rendszerezheti a teendőit, amelyek miután csoportosítva, priorizálva vannak, öröm lesz rájuk nézni.

    A vizuális rendszerezettségben való gyönyörködésen túl, funkcionális haszna is van a feladatok csoportosításának, ami közvetlen kihat több hiányszükségletre is.
  7. Önmegvalósítás szükséglete – Önmegvalósítás

    A NapPali alkalmazás rendszerezettebbé teszi Pált, szabadidőt teremt számára, amely alatt az emberi kapcsolatai fejlesztése mellett idővel foglalkozhat az önmagával való kapcsolatának ápolásával is. De ez már tényleg a jéghegy csúcsa. 🙂

    Az utóbbi 3 szükséglet pedig növekedési szükséglet.

    Ezek nem alapvetőek a célközönség számára (bár célközönsége válogatja), azonban fontosak. Tipikusan a fő CTA körül használnám az oldal utolsó harmadában, hiszen ezen megoldások kommunikálása adhatja a szükséges pluszt ahhoz, hogy megszülessen a döntés az alkalmazás telepítésével kapcsolatban.

Mi történt most és miért jó ez számunkra?

A termékünket, mint megoldást szállítottuk Pál életébe, akinek személyes motivációit ismerve határoztunk meg motivációs pontjait. Ezek ismeretében személyre szabhatjuk, azaz perszonalizálhatjuk a kommunikációnkat.

Pál, aki jelen esetben a célközönségünk egyszemélyes leképezése, jól mutatja be azt, hogy mennyire fontos, hogy ismerjük a termékünk, szolgáltatásunk tipikus vásárlóját, felhasználóját, az a “buyer persona“-ját.

Ennek kialakítása szintén a marketing stratégia része, amelyhez a kitöltött Maslow-piramis remek alapot ad. Már csak egy lépésre vagyunk a számára leghatékonyabb kommunikációs csatorna kiválasztásától.

Járulékos nyereségként pedig kiváló kiinduló pontok születtek a célközönségünk meghatározásához, továbbá az értékajánlatunk kialakításához.

A sárgával jelölt szavak a bejegyzés végén kerülnek kifejtésre a Fogalomtárban.

Hogyan tovább?

Úgy gondolom, hogy ha van lehetőséged arra, hogy végiggondold a saját terméked vagy szolgáltatásod motivációs pontjait a célközönséged szempontjából a Maslow-piramisban, akkor szánj rá egy órát.

Attól függetlenül, hogy induló vagy már működő vállalkozásról van szó, 1 óra alatt olyan kulcsfontosságú motivációkra jöhetsz rá, amelyre korábban még nem.

Hogy könnyebben menjen a további munka, létrehoztam számodra egy sablont a fentiekkel kapcsolatban. Az alábbi képre kattintva töltsd le és töltsd ki a saját Maslow-piramisodat, hogy egy új szintre emeld vele vállalkozásodat.

maslow

Az anyag ingyenes, “csupán” az e-mail címedet kérem érte, amelyre csak elvétve, de fogok küldeni üzenetet az oldalra érkező legfrissebb tartalmakkal kapcsolatban. Bármikor leiratkozhatsz.

Bízok benne, hogy sikerült új megközelítésbe helyezni a Maslow-piramissal kapcsolatos ismereteidet, ha pedig egy új dolgot ismerhettél meg ennek köszönhetően, akkor a bejegyzés elérte a célját.

Kövess be a közösségi oldalakon, vagy kérj értesítést e-mailben, mert lesz még ilyen content! 🙂

Dávid

Fogalomtár

Perszonalizálás fogalma

Személyre szabott tartalom vagy ajánlat létrehozása, amelynek köszönhetően a vásárló vagy ügyfél úgy érzi, hogy az ő személyéhez szólunk, problémájára nyújtunk megoldást.

Buyer Persona fogalma

A Buyer Persona vagy “perszónák” azokat a személyeket, személyiségtípusokat testesítik meg, akik a potenciális vásárlóink lehetnek, akiknek a terméket állítjuk elő, a terméket értékesítjük vagy akiknek a szolgáltatást nyújtjuk.

Marketing stratégia fogalma

A marketing stratégia az üzleti tervünk azon része, amely bemutatja a termékünk vagy szolgáltatásunk piacra lépési folyamatát, illetve annak értékesítési csatornáját és büdzséjét, részletezi a marketing kommunikációs csatornákat, ismerteti célközönségünket és meghatározza, hogy milyen teljesítménymutatók használatával elemezzük stratégiánk eredményességét.

Kommunikációs csatorna fogalma

Az a platform, amelyen célközönségünkkel kapcsolatba tudunk lépni. Kommunikációs csatorna lehet e-mail, fizetett hirdetések, értesítések, telefon, sms, alkalmazáson belüli üzenetek, közösségi média (Instagram, Facebook, TikTok, YouTube stb…).

Célközönség fogalma

Azoknak az embereknek az összessége, akik a vásárlóinkká, ügyfeleinkké válhatnak, illetve, akik számára termékünket vagy szolgáltatásunkat ajánljuk különböző demográfiai tényezők, érdeklődési kör, viselkedés vagy egyéb tényezők alapján.

Értékajánlat fogalma

A termékünk vagy szolgáltatásunk által nyújtott megoldás vagy ígéret, amely értéket teremt a célközönségünk számára.

1 Shares:
Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.