A manipuláció szó hallatán a legtöbb embernek borsódzik a háta. Mégis a mindennapunk része.

Hogy lehet az, hogy szinte akármerre fordulunk, szembe jön velünk egy plakát, a TV-ben, rádióban felcsendül egy fülbemászó szlogen, a közösségi oldalakon megjelenik egy hirdetés.

Akkor mégis, hogy is van ez? Meggyőzés és manipuláció? Az lényegében ugyanaz, nem? Egyáltalán mi a különbség a kettő között?

Hát nem. Sőt, nagyobb ellentétben nem is állhatnánk egymástól!

Ahhoz, hogy a helyén tudjuk kezelni ezeket a fogalmakat, lépjünk eggyel hátrébb és foglalkozzunk csupán a befolyásolás fogalmával.

Befolyásolás

A befolyásolás nem más, mint hatással lenni egy személyre, ügyre irányítva annak döntéseit, tetteit. Ez alapjából véve nem egy kifejezetten ördögtől való dolog.

Azonban, ha rossz kezekbe kerül akkor azzá is válhat.

A különbséget a következő kép mutatja be a legjobban:

Forrás: Matyi Csongor: Hogyan manipulálnak minket a pszichológia eszközeivel… előadása

A befolyásolás 4 féleképpen történhet, egyrészt pozitív és negatív irányból, illetve tudatos és nem tudatos formában.

Negatív irányból történő befolyásolás a propaganda és a manipuláció. Őket, ha lehet akkor hanyagoljuk a gyakorlatban.

Propaganda

A propaganda is lényegében a termékek, szolgáltatások (vagy ideológiák) üzletszerű népszerűsítése érdekében történik, azonban ezt tudatos módon, különböző nézetek eltrejesztésével alkalmazzák. Sajnos gyakran előfordul, hogy más termékek, szolgáltatások vagy ideológiák negatív fényben történő feltüntetésével használják.

Manipuláció

A manipuláció sokkal elfogadottabb fogalom a köznyelvben, de annál veszélyesebb. A manipulációs technikák alkalmazása során elsődleges, hogy a célközönség tudatalattijára hassunk, különböző gyakorlatokkal. 

Milyen, amikor a manipuláció és propaganda találkozik? Veszélyes!

Forrás: YouTubeKattints az eredeti videóért

Példa: Szubliminális manipulációval átitatott propaganda kampány 2000-ből, ahol a “BUREAUCRATS” szóból a “RATS” jelent meg 4 frame-el korábban. 

Mi az a “szubliminális manipuláció? Milyen trükkök vannak még? Ismerd meg a Marketingpszichológia kurzusomból!

Pozitív irány esetén meggyőzésről és heurisztikáról (vezetett felismerés) beszélünk. Ők a barátaink, ha eddig még nem tettük, akkor itt az idő, hogy az eszköztárunk részévé váljanak.

Meggyőzés

A meggyőzés a pozitív, tudatos gyakorlat, amikor a termékünk vagy szolgáltatásunk előnyeit domborítjuk ki, kommunikáljuk és juttatjuk el az üzenetet a célközönségnek. Ez teljesen rendben is van.

Forrás: apple.com

Heurisztika

A heurisztika sokak számára ismeretlen fogalom lehet. Itt lényegében arról van szó, hogy rávezetjük az embereket a megoldásra. 

Tudtad? UX tervezés során elsődleges, hogy beépítsünk a folyamatokba olyan heurisztikus elemeket, amelyekkel a felhasználók rávezetik saját magukat a megoldásra. Ha ez megtörténik, akkor sokkal magasabb egy szoftver iránt az elköteleződés.

Nem muszáj azonban UX területen dolgoznunk, hogy alkalmazzuk a heurisztikát. Marketing szakemberként is használhatjuk azt egy ügyesen megtervezett kreatívval vagy jól megfogalmazott üzenettel.

Forrás: YouTube

Jó példa erre a Google Hangouts népszerűsítését szolgáló kampány, ahol az Under Pressure dalra tátogtak a Muppet szereplők bemutatva, rávezetve annak előnyeit. Tipikus “pull” marketing technika, amikor bevonzuk az embereket, nem pedig “push” módon tukmáljuk a szolgáltatást.

Összegzés

Ha egy mondatba kellene összefoglalni a cikk tartalmát, akkor az a következő lenne: Nem minden befolyásolás manipuláció, de minden manipuláció egyfajta befolyásolás.

Oké-oké, de mit tehetünk ellenük? Miért jó ez nekem?

  1. Először is azt tehetjük, hogy tudatos vásárlóként megismerjük ezeket a fogalmakat, majd felismerjük és a helyén kezeljük ezeket a hatásokat. Minél jobban képben vagyunk a ránk ható üzenetek céljával, annál jobban tudunk azok hatása alól mentesülni.
  1. Másodszor pedig beépítjük a marketing eszköztárunkba és tudatosan használjuk azokat.

Manipuláljuk az embereket?

Nem, ne manipuláljuk, hanem használjuk a pozitív befolyásolás eszköztárát és győzzük meg, illetve heurisztika segítségével vezessük rá az embereket, hogy az általunk nyújtott termék vagy szolgáltatás megoldást jelenthet az ő problémájára.

Tudtad? A befolyásolás korát éljük. Nem véletlenül teremtettük meg az elmúlt évek egyik legtrendibb/gyűlöltebb szakmáját, az influencert. Az influencer szó pedig az influence, azaz “befolyásolás”-ból ered.

Hogyan?

Első lépésként olvasd el ezt a cikket és gondold végig a folyamataidat. Mi az, amit tudatosan használsz jelenleg, mi az, amit felfedeztél az eszköztáradban, de azon még lehet finomítani.

Következő lépésként pedig látogasd meg a Marketingpszichológia: Láss a fogyasztók fejébe! kurzusunkat, ahol egy komplex kurzust fogsz találni. A kurzusban gyakorlati teendők sorozatával és azonnal használható javaslatokkal ismerkedhetsz meg, amelyek etikus keretek között segítenek az üzletszerű céljaid elérésében.

0 Shares:
Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.